سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که پى چاره‏هاى گونه‏گون تازد ، چاره‏جویى کار او را نسازد . [نهج البلاغه]
الکترونیک
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 19555
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 5
  • ساعت الکترونیکی

  • نویسنده : میلاد:: 85/3/13:: 3:41 عصر

    >   مقاومت

    :

      R1,R2= 56

    >   مقاومت

    :

      R3=470 k

    >   مقاومت

    :

      R4=1.2 k

    >   مقاومت

    :

      R5=68 k

    >   مقاومت

    :

      R6,R7=1.2 k

    >   مقاومت

    :

      R8,R9=4.7 k

    >   مقاومت

    :

      R10=68

    >   خازن الکترولیت

    :

      c1=100 uF

    >   خازن پلی استر

    :

      C2= 10 nF

    >   ترانزیستور

    :

      Q1,Q2 = BC556

    >   آی سی

    :

      U1 = MM5456

    >   دیود سیگنال

    :

      1N4148

    >   دیود یکسوساز

    :

      1N4001

     قبل از تشریح مدار لازم است مشخصات یک ساعت الکترونیکی ایده آل را مطرح کنیم:

     - پایداری فرکانس ساعت

     - پایداری سطح پالس ساعت

     و لذا در این مدار برای رسیدن به نکات مذکور از یک آی سی ساعت به شماره MM5456 که دارای کلیه مشخصات و امکانات مربوط به یک ساعت پیشرفته است استفاده شده . برای راه اندازی این آی سی نیاز به قطعات زیادی نیست. فرکانس مرجع و یا CLK آی سی را میتوان توسط کریستال و یا نوسان 50 هرتز برق شهر تامین کرد. در این مدار ما از فرکانس برق شهر استفاده کرده ایم. خروجی های IC به طور مستقیم قابل اتصال به نشاندهنده های 7Segment می باشند. آی سی MM5456 علاوه بر ساعت، شامل یک آلارم ( هشداردهنده ) و یک تایمر نیز میباشد که برای تنظیم زمان آنها میتوان از کلیدهای Push Botten تعبیه شده در مدار استفاده کرد. در اینصورت پایه های خروجی 12 و 20 برای کنترل دستگاههایی نظیر بوق، رادیو و یا راه اندازی یک رله بعداز تقویت توسط دو ترانزیستور pnp قابل استقاده است.

     همانطور که در شکل ملاحظه میشود، ولتاژ مورد نیاز مدار توسط یک منبع تغذیه 6 ولت متشکل از ترانس 220 به 6 ولت و سه عدد دیود D1,D2 و D3 قابل تامین است. توجه داشته باشید که نمیتوان برای تغذیه این مدار از باتری استفاده کرد. زیرا همانطوریکه در شرح مدار آمده سیگنال مرجع ساعت از برق شهر تامین شده است.


    نظرات شما ()

  • TRF

  • نویسنده : میلاد:: 85/3/13:: 3:37 عصر

    >   مقاومت

    :

      R1=680 k

    >   مقاومت

    :

      R2,R3=1 k

    >   مقاومت

    :

      R4=8.2 k

    >   مقاومت

    :

      R5=10

    >   خازن

    :

      C1=120 pF

    >   خازن

    :

      C2=0.001 uF

    >   خازن الکترولیت

    :

      C3=33 uF

    >   خازن الکترولیت

    :

      C4=3.3 uF

    >   خازن الکترولیت

    :

      C5=0.47 uF

    >   خازن

    :

      C6=0.01 uF

    >   خازن الکترولیت

    :

      C7 =10 uF

    >   خازن

    :

      C8,C9=0.04 Uf

    >    خازن الکترولیت

    :

      C10=100 uF

    >   خازن الکترولیت

    :

      C11=1000 uF

    >   فیبر مدار چاپی

    :

      یک عدد

    >   دیود

    :

      1N4148

    >   دیود

    :

      1N4001

    >   چوک فرکانس رادیویی

    :

      یک عدد

    >   ترانزیستورNPN

    :

      C945 یک عدد

    >   سوکت آی سی

    :

      یک عدد

    >   آی سی

    :

      LM386

    >   سیم پیچ کادر آنتن

    :

      یک عدد

    >   پنل آلومینیومی برای نصب ولوم و خازن واریبل

    :

      یک عدد

     

     نخستین بخش این گیرند رادیویی " مدار هماهنگی " است . در دوسر سیم پیچ اولیه مدار هماهنگی ، یک خازن متغیر تعبیه شده است که با چرخاندن آن میتوان مدارمذکور را برای دریافت ایستگاههای مختلف در باند موج متوسط MW یعنی فرکانسهای 530 تا 1600 کیلو سیکل تنظیم نمود.امواجی که در ثانویه کادر آنتن ظاهر میشوند بسیار ضعیف هستند و از این رو آنها را برای تقویت به ترانزیستوری که تشکیل دهنده یک مدار تقویت کننده امواج رادیویی است میدهیم . این ترانزیستور امواج رادیویی را به شدت تقویت کرده امواج تقویت شده را در پایه کلکتور خود ظاهر میکند، اما برای آنکه این امواج وارد مدارهای دیگر دستگاه نشود، سیم پیچ مخصوص L1 راه را برای خروج امواج رادیویی سد میکند و آنها را از طریق خازن C1 به مدار یکسوساز هدایت میکند.با عبور امواج رادیویی از دیود ها به اصطلاح یکسویه شده و جریان صوتی آنها آشکار میشود.جریان صوتی با عبور از ثانویه سیم پیچ وارد پایه بیس ترانزیستور شده و تقویت نیز میشود. مدار بعدی یک تقویت کننده بسیار قوی و حساس متشکل از یک آی سی است که جریان صوتی را از طریق C4- R4 و مدار ولوم کنترل صدا دریافت کرده و پس از تقویت در پایه خروجی ظاهر میکند و امواج صوتی تقویت شده از خازن الکترولیت C10 عبور کرده بلندگو را به کار می اندازند.


    نظرات شما ()

  • تاریخچه رادیو

  • نویسنده : میلاد:: 85/3/13:: 3:33 عصر

    امواج رادیو

    امواج رادیو نوعی از تشعشعات الکترومغناطیسی هستند و هنگامی بوجود میآیند که یک شی باردار شده با فرکانسی که در بخش فرکانس رادیویی (RF) طیف الکترومغناطیسی قرار دارد شتاب بگیرد. این محدوده فرکانس از ده ها هرتز تا چند گیگا هرتز تغییر میکند. تشعشعات الکترومغناطیسی توسط نوسانات میدانهای الکتریکی و مغناطیسی انتشار مییابند و از طریق هوا و نیز خلا به همان خوبی عبور میکنند و نیازی به واسطه انتقال ندارند.
    در مقابل، دیگر انواع تشعشعات الکترومغناطیسی با فرکانس هایی بالای محدوده RF به این شرح اند: اشعه گاما، اشعه X و مادون قرمز، ماورا بنفش و نور مرئی.
    وقتی که امواج رادیویی از یک سیم عبور می کنند، میدان الکتریکی و مغناطیسی متغیر آنها (بر حسب شکل سیم) جریان و ولتاژی متناوب در سیم القا میکنند. این جریان و ولتاژ را میتوان به سیگنال های صوتی و دیگر انواع سیگنال تبدیل کرد که اطلاعات را انتقال دهند.
    با وجودی که واژه رادیو برای توصیف این پدیده به کار میرود، ارسال داده هایی که ما به عنوان تلویزیون، رادیو، رادار و تلفن می شناسیم، همگی در کلاس انتشار فرکانس رادیویی هستند.

    کشف

    پایه های تئوری انتشار امواج الکترومغناطیسی برای اولین بار توسط جیمز کارل ماکسول در سال 1873م در مقاله ای تحت عنوان یک تئوری دینامیک از میدان الکتریکی که به انجمن رویال ارائه شده بود، بیان شد که نتیجه کار وی در طی سال های بین 1861م تا 1865م بود.

    بین سال های 1886م و 1888م، هاینریش رودلف هرتز برای اولین بار تئوری ماکسول را از طریق آزمایشاتش تایید کرد. آزمایشات وی نشان می دادند که تشعشعات رادیویی تمامی خواص امواج (که امروزه امواج هرتز خوانده می شوند) را دارا هستند، و کشف کرد که معادلات الکترومغناطیس را می توان به صورت معادلات مشتقات جزئی بازنویسی کرد که معادلات موج نامیده شد.

    اختراع و تاریخچه

    اینکه چه کسی مخترع اصلی رادیو است، که در آن زمان تلگراف بیسیم نامیده می شد، مورد اختلاف است. ادعاهایی وجود دارد که ناتان ستابلفیلد رادیو را پیش از تسلا و مارکونی ساخت اما بنظر می رسد که دستگاه وی به جای ارسال رادیویی با ارسال القایی کار می کرده است.
    در سال 1893م در سنت لوییس میسوری، نیکلا تسلا اولین نمایش عمومی ارتباطات رادیویی را انجام داد.

    او در مقابل موسسه فرانکلین در فیلادلفیا و انجمن روشنایی الکتریکی ملی اصول ارتباطات رادیویی را به دقت شرح و توضیح داد. تجهیزاتی که او استفاده کرد تمامی اجزایی را که قبل از ساخته شدن تیوب خلا در سیستم های رادویی وجود داشت، دارا بودند. او بر خلاف مارکونی و دیگران که از کوهیرر استفاده می کردند، برای اولین بار از گیرنده های مغناطیسی استفاده کرد http://www.teslasociety.com/teslarec.pdf.

    در سال 1894م سر الیور لوج نشان داد که می توان با استفاده از یک آشکار ساز با نام کوهیرر پیام دادن توسط امواج رادیویی را ممکن ساخت. این آشکار ساز متشکل از تیوبی پر شده با براده های آهن بود که توسط تمیستوکل کالزچی ـ اونستی در فرموی ایتالیا در سال 1884م ساخته شده بود. بعدها ادوارد برنلی از فرانسه و الکساندر پوپوف از روسیه نسخه بهبود یافته ای از کوهیرر را ابداع کردند. مردم روسیه ادعا می کنند پوپوف که سیستم ارتباطاتی عملیای بر پایه کوهیرر ساخت‏، مخترع رادیو بوده است.

    فیزیکدانی هندی با نام جاجدیش چاندرا بوس استفاده از امواج رادیویی را به صورت عمومی در تاریخ نوامبر 1894م در کلکته نمایش داد اما او مایل به ثبت کارش نبود. مشاهده کنید:
    (http://www.ieee-virtual-museum.org/collection/people.php?taid=&id=1234735&lid=1 IEEE Virtual Museum).
    در سال 1896م گاگلیلمو مارکونی جایزه آنچه که گاها به عنوان اولین حق ثبت اختراع رادیو در دنیا با شماره حق ثبت اختراع بریتانیا 12039 از آن یاد می شود، را دریافت کرد، بهبود در ارسال ضربه های الکتریکی و سیگنال ها و در نتیجه بهبود دستگاه ها.
    در سال 1897م در ایالات متحده برخی پیشرفت های کلیدی در رادیو توسط نیکلا تسلا بوجود آمد و به نام او ثبت شد. در سال 1904م دفتر ثبت اختراع ایالات متحده احتمالا به دلیل پشتیبان های مالی مارکونی که شامل توماس ادیسون و اندریو کارنجی می شد، تصمیم گرفت که حق ثبت اختراع رادیو را به مارکونی اعطا کند. برخی اعتقاد دارند که دولت ایالات متحده بدین دلیل حق ثبت اختراع را به تسلا نداد که از مجبور شدن به پرداخت حق امتیازی که نیکلا تسلا برای استفاده دولت از حق ثبت اختراعش مطالبه می کرد خودداری کند.

    در سال 1909م مارکونی به همراه کارل فردیناند براون جایزه نوبل فیزیک را برای تلاش هایی برای ساخت تلگراف بیسیمدریافت کردند. به هرحال کمی بعد از مرگ تسلا در سال 1943م حقوق ثبت اختراع تسلا (شماره 645576) توسط دادگاه عالی ایالات متحده به وضع اول بازگشت. این تصمیم بر این اساس گرفته شده بود که تسلا کارهایی را پیش از حق ثبت مارکونی انجام داده بود. برخی معتقدند که این کار احتمالا به دلایل مالی انجام شده است تا دولت بتواند از پرداخت خساراتی که شرکت مارکونی ادعا می کرد که به دلیل استفاده اختراعش در جریان جنگ اول باید دریافت کند، سر باز زند. برخی حدس می زنند که دولت در ابتدا حق ثبت اختراع را به ماکونی داد تا هرگونه ادعای تسلا را برای جبران خساراتش بی اعتبار کند.

    مارکونی اولین کارخانه بیسیم را در جهان در خیابان هال، در چلمسفورد انگلستان در سال 1898م افتتاح کرد و حدود 50 نفر را نیز استخدام کرد. در حوالی 1900م تسلا برج واردنکلیف را افتتاح کرد و شروع به تبلیغ خدمات آن کرد. در سال 1903 ساختمان برج تقریبا کامل شد. نظرات مختلفی وجود دارد که چگونه تسلا قصد داشت به اهداف این سیستم (آنگونه که بیان شده یک سیستم 200 کیلو واتی) بیسیم دست یابد. تسلا ادعا کرد که واردنکلیف به عنوان بخشی از سیستم انتقال جهانی، قابلیت دریافت و ارسال مطمئن چند کاناله اطلاعات، جهتیابی جهانی، هماهنگی زمان و یک سیستم جهانی موقعیت را دارا خواهد بود.

    اختراع بزرگ بعدی آشکار ساز تیوب خلا بود که توسط تیمی از مهندسین وستینگهاوس ساخته شد.
    در شب کریسمس سال 1906م، ریجینالد فسندن (با استفاده از مدار بازز) اولین ارسال صوتی رادیویی را از برنت راک، ماساچوست انجام داد. کشتی های روی دریا امواج ارسال شدهای را شنیدند که شامل صدای فسندن در حال نواختن آواز اوه شب مقدس با ویلون و خواندن متنی از انجیل بود. اولین برنامه خبری رادیویی توسط ایستگاه 8MK در میشیگان در 31 آگوست 1920م ارسال شد.

    اولین پخش بیسیم منظم برنامه های سرگرمی جهان در سال 1922م از مرکز تحقیقاتی مارکونی در ریتل نزدیک چلمسفورد، انگلستان شروع شد که مکان اولین کارخانه بیسیم نیز بود.
    رادیوهای اولیه تمامی توان فرستنده را از طریق یک میکروفن کربنی ارسال می کردند. درحالی که برخی از رادیوها از نوعی تقویت جریان الکتریکی یا باتری استفاده می کردند، از اواسط دهه 1920م اکثر انواع گیرنده ها دستگاه های کریستالی بودند. در دهه 1920م تیوب های خلا تقویت کننده منجر به انقلابی در گیرنده های رادیویی و فرستنده های رادیویی شد.

    پیشرفت ها در قرن 20

    • هواپیماها از ایستگاه های رادیویی AM برای جهت یابی استفاده کردند. این کار تا اوایل دهه 1960م ادامه داشت تا زمانی که در نهایت سیستم های VOR متداول شدند (اگر چه ایستگاه های AM هنوز روی جداول هوانوردی مشخص شده هستند).


    • در دهه 1920م از رادیو برای ارسال تصاویر تلویزیون استفاده شد. ارسال آنالوگ استاندارد در آمریکای شمالی و اروپا در دهه 1940م آغاز شد.

    • در سال 1960م، سونی اولین رادیوی ترانزیستوری را ارائه کرد این رادیو آنقدر کوچک بود که در جیب جلیقه جا می شد و با یک باتری کوچک کار می کرد. این دستگاه برای مدت طولانی کار می کرد چرا که دیگر تیوبی نداشت که بسوزد. در طول 20 سال بعد ترانزیستورها کاملاً جای تیوب ها را گرفتند مگر در جاهایی که توان ها و فرکانس های بسیار بالا نیاز بود.

    • در سال 1963م تصاویر تلویزیون رنگی به صورت تجاری ارسال شدند و اولین (رادیو) ماهواره مخابراتی، TELSTAR به مدار فرستاده شد.

    • در اواخر دهه 1960م، شبکه تلفن راه دور ایالات متحده با بکار گیری رادیوهای دیجیتال در بسیاری از لینک هایش، شروع به دیجیتال کردن شبکه کرد.

    • در دهه 1970م، LORAN تبدیل به اولین سیستم جهت یابی رادیویی شد. پس از مدت کمی نیروی دریایی ایلات متحده شروع به انجام آزمایشاتی با جهت یابی ماهواره ای کرد که منجر به ساخت و ارسال گروه GPS در سال 1987م شد.

    • در اوایل 1990م آزمایشگرهای رادیوی آماتور شروع کردند به استفاده از رایانه های شخصی با کارت های صوتی تا بتوانند سیگنال ها را پردازش کنند.
    در سال 1994م ارتش آمریکا و DARPA پروژهای جسورانه و موفق را برای ساخت یک رادیوی نرم افزاری به انجام رساندند که توانست با تغییر نرمافزار در پرواز تبدیل به رادیویی متفاوت شود.

    • در اواخر دهه 1990م ارسال دیجیتال برای پخش مورد استفاده قرار گرفت

    نظرات شما ()

  • ساخت فرستنده FM

  • نویسنده : میلاد:: 85/3/6:: 10:43 عصر

    فرستنده FM                   

    >   مقاومت

    :

      R1 = 8.2 k

    >   مقاومت

    :

      R2 = 470

    >   مقاومت

    :

      R3 = 100 k

    >   مقاومت

    :

      R4 = 150

    >   مقاومت

    :

      R5 = 68

    >   خازن الکترولیت

    :

      C1 = 22 nF

    >   خازن الکترولیت

    :

      C2 = 1.5 nF

    >   خازن عدسی

    :

      C3 = 10 pF

    >   خازن الکترولیت

    :

      C4 = 22 uF

    >   خازن عدسی

    :

      C5 = 5 pF

    >   ترانزیستور

    :

      C458

    >   دیود LED

    :

      یک عدد

    >   خازن تریمر

    :

      Vc1 = 10 pF

    >   میکروفن خازنی

    :

      Mic

     

    شرح عملکرد مدار

    این فرستنده روی موج VHF و در محدوده فرکانسی 108-88 مگاهرتز کار میکند. سیستم مدولاسیون این مدار، فرکانسی است و لذا با استفاده از حروف اول دو کلمه Frequency Modoulation به آن FM میگویند. مدار این دستگاه از دو بخش اوسیلاتور یا نوسان ساز و بخش مدولاسیون تشکیل شده است. هسته اصلی بخش نوسان ساز، مدار مرکب از خازن تریمرVc1 و بوبین L1 است. از آنجاییکه نوسان حاصل از این مدار ساده، پایدار و ماندنی نیست و به سرعت در مدار مستهلک میشود از اینرو از ترانزیستور Q1 برای پایدار کردن آن استفاده شده است. نوسانهای ضعیف تولید شده در سیم پیچ و خازن C3 به پایه امیتر ترانزیستور داده میشود و تغییرات ولتاژ در پایه امیتر ترانزیستور به صورت جریان شدیدتر در پایه کلکتور ظاهر میشود و از طریق سیم پیچ و آنتن در فضا پخش میشود.

     از اینرو در حالیکه هیچگونه علائم صوتی به مدار داده نشود مدار نوسان ساز فرکانس ثابتی در حدود 100 مگاهرتز ایجاد میکند. اما با ورود جریان صوتی اعمال شده از طریق میکروفن Mic ، خازن C1 و مقاومت R2 به بیس ترانزیستور، وضع نوسانهای مدار تغییر میکند. این تغییرات موجب میشود که فرکانس مدار نوسان ساز نیز مطابق شدت صدا کم و زیاد شود، که به این عمل مدولاسیون گفته میشود و چون این عمل موجب تغییر در عمل نوسان سازی مدار میشود، به آن مدولاسیون فرکانسی میگویند. در مدار مقاومت R1 جریان مورد نیاز میکروفن را تامین میکند و LED بکار رفته نیز برای تشخیص روشن یا خاموش بودن مدار فرستنده است.


    نظرات شما ()

  • modlision ofdm

  • نویسنده : میلاد:: 85/3/6:: 10:18 عصر

    ابتدا با توضیح خیلی مختصری در مورد مدولاسیون QAM یا Quadrature Amplitude Modulation می پردازیم و سپس مدولاسیون OFDM را تعریف می کنم . البته این تعریف ها همچنان کامل نیستند و امیدوارم در پست های آینده به تعریف کاملی برسیم


    فرض کنید یک پریود از یک موج سینوسی با یکی از فازهای 0 یا 45 یا 90 یا 135 درجه و دامنه 1 یا 2 داشته باشیم.چون فاز دارای 4 حالت و دامنه دارای 2 حالت است , 8 حالت به وجود می آید.یعنی می توانیم 3 بیت را انتقال دهیم.بدین صورت که به جای 3 بیت اطلاعات, یک پریود موج سینوسی با فرکانسی مشخص(و نسبتا زیاد) و با یکی از فازها و دامنه های گفته شده در بالا ارسال می کنیم.


    OFDM

    در مدولاسیون OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) تعداد زیادی از این شکل موج های تولید شده در روش QAM با استفاده از Carrier هایی(موج های سینوسی با فرکانس بالا) در حوزه فرکانس، به نحوی کنار هم در فرکانس هایی(tone) چیده می شوند که با وجود تداخل فرکانسی آنها، به علت انتخاب مناسب فرکانس های Carrier , امکان جدا سازی آنها به طور کامل وجود دارد.

    OFDM یک روش مدولاسیون Multicarrier است .یعنی برای ارسال یک پیام از چند Carrier استفاده می شود. یکی از نقاط ضعف OFDM، نیاز به دقت بالای تطابق فرکانس و فاز درگیرنده و فرستنده است.یعنی گیرنده و فرستنده باید با دقت بالایی سنکرون باشند.

    در عمل، چندCarrier در OFDM برای اطلاعات کانال (channel estimation) و چند بیت اضافه برای یافتن و تصحیح خطا اختصاص داده می شود و اصطلاحا به این روش COFDM (Coded OFDM) گفته می شود.

    OFDM هم اکنون بیشتر در تکنولوژی وایرلس Wireless مورد استفاد است . این مطلب را تنها با یک جستجو خواهید و بیشتر گویا در تکنولوژی های موبایل گونه کاربرد زیاد دارد . خصوصیت اصلی OFDM , مقاومت بالا در برابر multipath effect است .وقتی سیگنال ارسال می شود، به علت وجود موانعی مانند ساختمان ها , انعکاس موج از زمین, وسایل نقلیه و ... موجی که به گیرنده می رسد حاصل ترکیب نمونه های تاخیر یافته سیگنال اصلی است و به این اثر multipath effect یا multipath fading گفته می شود. استفاده مناسب ازعرض باند کانال(spectral efficiency) و مقامت در مقابل تداخل RF (RF inference) از دیگر مزیت های OFDM است.


    OFDM قابلیت استفاده چندین کاربر از یک محدوده عرض باند را نیزفراهم می کند (Multiple Access) بدین صورت که به هر کاربر یک سری Carrier (tone) مخصوص برای انتقال اطلاعاتش اختصا ص داده می شود و کنترل این اختصاص Carrier (channel allocation) بر حسب تقاضای کاربرها به عهده لایه MAC

    (Medium Access Control) است و به دو صورت Static/Dynamic Channel Allocation می باشد.

    اگر فرکانس های Carrier (tone ها) اخصاص داده شده به یک کاربر در هر دوره زمانی عوض شود، در واقع اطلاعات کاربر در حوزه فرکانس توزیع می شود.

    مجموعه اطلاعاتی که درمورد OFDM بدست آورده ام در چند پست اینجا اضافه میشه .
    در ضمن از امروز به بعد سعی می کنم این جا روزانه مطلب نوشته بشه و فکر نمی کنم دیگر از این گونه تاخیر ها داشته باشیم
    همچنین در فکر راه اندازی یک گروه ایمیل فارسی در یاهو و جی میل هستیم ، فکر می کنم اگر قرار باشد بیائید و تماشاچی باشید خودتان ضرر خواهید کرد ، تا کنون اعضای گروه به بیش از 10 نفر رسیده است
    اگر دوستی تمایل به همکاری دارد با آدرس ایمیل من تماس بگیره یا اگرکه کامنت می گذارید لطفا آدرس ایمیل تان را هم ذکر کنید


    نظرات شما ()

  • opamp

  • نویسنده : میلاد:: 85/3/6:: 10:12 عصر

    تقویت کننده عملیاتی

    تقویت کننده های عملیاتی به اختصار آپ امپ نامیده می شو ند.و به صورت مدار مجتمع در دسترس می باشند.این تقویت کننده ها از پایداری بالایی برخوردارند.، و با اتصال ترکیب مناسبی از عناصر خارجی مثل مقاومت،خازن،دیود و غیره به آنها،می توان انواع عملیات خطی و غیر خطی را انجام داد.




    img/daneshnameh_up/f/f6/opamp_block1.jpg



    از ویژگیهای اختصاصی تقویت کننده های عملیا تی ورودی تفاضلی و بهره بسیار زیاد است.

    این المان الکترونیکی اختلاف میان ولتاژهای ورودی در پای های مثبت و منفی را در خروجی با تقویت بسیار با لایی آشکار می سازد.حتی اگر این اختلاف ولتاژ کوچک نیز باشد.،آنرا به سطح قابل قبولی از ولتاژ‌ در خروجی تبدیل می کند.به شکل مداری این المان در زیر توجه کنید.

    این المان همواره دارای دو پایه مثبت و منفی در ورودی،این دو پایه ورودی مستلزم یک پایه در خروجی هستند.
    پایه ورودی مثبت را در اصطلاح لاتین noninverting و پایه منفی را inverting می گویند.



     

    نحوه عملکرد op_amp


     


    این المان بسته به وضعیت پایه های ورودی و خروجی دارای شرایط و عملکرد متفاوتی خواهد شد که در زیر به توضیح راجب این وضعیت ها می پردازیم.


    اگر inverting > noninverting باشد.خروجی به سمت منفی VSS اشباع می شود.منظور از منفی VSS مقدار منفی ولتاژ تغذیه آیسی است. مثلا اگر ولتاژ ورودی 5 ولت باشد و ورودی پایه منفی دارای ولتاژی بزرگتر از ورودی پایه مثبت باشد.خروجی به سمت منفی 5 ولت به اشباع می رود.


    اگر inverting < noninverting باشد.خروجی به سمت مثبت VSS اشباع می شود.مثلا اگر تغذیه آیسی 5 ولت باشد.و ورودی پایه مثبت دارای ولتاژی بزرگتر از پایه منفی باشد.خروجی به سمت مثبت 5 ولت به اشباع می رود.به شکل توجه کنید این شکل گویای همه مطالب است.همانطور که مشاهده می کنید.،هر جا که اختلاف ولتاژ ورودی مثبت باشد.خروجی به اشباع مثبت VSS می رود.و همچنین هر جا که اختلاف ولتاژ ورودی منف با شد خروجی به منفی VSS می رود.
    منظور از اختلاف ولتاژ ،اختلاف بین ورودی مثبت از منفی است.




    img/daneshnameh_up/4/4e/opoutput1.jpg

    بدون قرار دادن فیدبک از خروجی به ورودی، ماکزیمم اشباع در خروجی با کمترین اختلاف ولتاژ‌ در پایه های مثبت و منفی ورودی بوجود می آید.در این حالت مدار شما بسیار نویز پذیر است.

    در حالت ایده آل منظور حالت غیر عملی است.،در این حالت op-amp ها دارای مقاومت ورودی بی نهایت تقویت سیگنال ورودی در خروجی به صورت بی نهایت و مقاومت خروجی صفر هستند.

    در حالت واقعی گین یا تقویت بین ولتاژ های مثبت و منفی ورودی محدود می شود.

    بین پایه های ورودی و خروجی آپ امپ جریانی وجود ندارد.و این تنها ولتاژ ورودی است که خروجی را کنترل می کند.


    نظرات شما ()

  • تحقیقات الکترونیک

  • نویسنده : میلاد:: 85/3/6:: 10:3 عصر

    اصولاً اتصالات نیم رسانا - فلز جزو لازمه تمامی قطعات الکترونیکی اند. چگونگی و رفتار اتصالات الکتریکی به غلظت سطح نیم رسانا

    (Si)

     ، تمیزی سطح و واکنش های بین فصل مشترک فلز - نیم رسانا بستگی دارد. بعد از ابداع ترانزیستور توسط جان باردین ، مفهوم و اهمیت مدارهای مجتمع روشن شد

    پس از آن موفقیت بزرگ تجمع و اتصال تعداد بسیار زیادی از قطعات کوچک و اجزای الکترونیکی بر سطح زیر لایه تحول عظیمی در ساخت عملی مدارهای مجتمع بوجود آورد. با ابداع و رشد فناوری مینیاتور کردن قطعات الکترونیکی بشر به یکی از مهمترین دستاوردهای خود در قرن گذشته نائل آمد. 

     

    سیر تکاملی و رشد


    با گسترش ، طراحی و ساخت مدارهای مجتمع به ویژه افزایش انباشت قطعات در مقیاس خیلی بزرگ در دهه 1980 تلاش برای کوچکتر کردن قطعات میکرو الکترونیکی ادامه یافت. از طرف دیگر تقاضای جدید برای ساخت مدارهای مجتمع به ویژه مدارهای حافظه شامل حافظه دینامیکی

    (DRAM)

     و حافظه استاتیکی

    (SRAM)

     با ویژگی هایی نظیر سرعت عمل بالا توأم با کاهش اتلاف توان روزبه روز بیشتر شد.

    در روند تکاملی فناوری فرامینیاتور کردن قطعات الکترونیکی بویژه در
    هندسه و مقیاس زیر میکرونی کمتر از 0.2 میکرو متر یعنی حوزه فناوری طراحی قطعات نانو الکترونی و فناوری ساخت مدارهای مجتمع از پیچیدگی خاصی برخوردار است.
    بطور متوسط در هر شش سال ابعاد و اندازه قطعات الکترونیکی به نصف تقلیل یافته است.

    امروزه با استفاده از مزیت های مجتمع سازی کوچکی قطعات ، بطور مشخص فناوری نانو الکترونیک ساختار این گونه مدارهای مجتمع گسترده تر و پیچیده تر است. بطوری که این مدارها از ده ها میلیون ترانزیستور ،
    دیود ، مقاومت الکتریکی و خازن تشکیل شده است.

    عرض خطوط اتصالات بین قطعات مختلف در سال 2000 میلادی 0.18 میکرومتر بود، که کاهش آن همچنان ادامه دارد. در راستای پیشرفت این فناوری ، در همین سال مجموع فروش مدارهای مجتمع در دنیا حدود 150 میلیارد دلار بر آورد شده است. به این دلیل پیچیدگی و ویژگیهای خاص مدارهای مجتمع با ساختار نانومتری بکار گیری مواد جدید و ‏فرآیند های بهتر تولید و همچنین استفاده روشهای دقیقتر ساخت. 

     

    مشخصه یابی لایه نازک قطعات الکترونیکی


    مشخصه یابی لایه نازک قطعات مختلف امری الزامی است. بعضی از فرایندهای مهم ساخت مدارهای مجتمع عبارت اند

    نفوذ کاشت یونی

    لیتوگرافی

    فلز نشانی

    غیر فعال سازی و غیره
    که در فناوری نانو الکترونیک برای انجام این گونه فرآیند ها باید از پارامترها و سیستمهای خاص استفاده کرد. مثلاً در فرایند فلز نشانی استفاده از فلز
    مس به جای فلز رایج آلومینیوم برای اتصالات درونی بین قطعات مختلف عملی اجتناب ناپذیر است.

    اما نفوذ سریع اتمهای

     در زیر 

     در عملیات حرارتی منجر به تشکیل لایه سلیساید مس و در نهایت سبب تخریب قطعه الکترونیکی می شود. برای رفع این مشکل معمولاً از یک لایه میانی از مواد دیرگذار مانند

    Ta و w یا Mo  به عنوان سد نفوذی برای بهبود پایداری حرارتی لایه

    Cu / Si

    استفاده می کنند. 

    ساخت و مشخصه یابی سیستم های چند لایه ای


    مشخصه یابی سیستم های چند لایه ای


    Cu / Ta /Si

    اخیراً مورد مطالعه قرار گرفته است. در این زمینه تاثیر ولتاژ بایاس منفی بر بهبود خواص الکتریکی و ساختاری سد نفوذی لایه اسپاترنیگ

     در سیستم

    Ta/Si 

    گزارش شده است.

    همچنین در فناوری طراحی قطعات نانو الکترونی با استفاده ار میکروسکوب نیروی اتمی

    (AFM)

     و ساخت لایه های نازک مورد نیاز در مدارهای مجتمع مذکور فقط در محیط های تعریف شده توسط روش های دقیق لایه نشانی نظیر لایه نشانی با باریکه مولکولی

    (MBE)

     و لایه نشانی با بخار شیمیایی مواد آلی فلزی

    (MOCVD) 

    امکان پذیر است. 

     

    وسعت فناوری نانو الکترونیک:


    در فناوری نانو الکترونیک فرایندهایی سطح زیر لایه Si از جمله سوزش توسط فناوری پلاسما و باریکه یونی صورت می گیرد. این گونه مدارهای مجتمع با ویژگی های منحصر به فرد خود در مقیاس نانومتری کاربردهای متنوعی از سیستم های مزوسکوپیک دارند. بعضی از این کاربردها عبارت اند از


      Si و Gساخت نقطه ها و سیستم های کوانتومی تونل زنی در دیودهای تشدید کننده مثل


    نظرات شما ()

  • DSL چیست و چگونه کار می کند ؟

  • نویسنده : میلاد:: 85/3/3:: 7:34 عصر
    احتمالا در هفته ای که گذشت بحثهایی به صورت پراکنده در مورد DSL و آغاز به کار گیری آن در کشور شنیده اید. در این مقاله ابتدا می پردازیم به ماهیت DSL، مزایا و معایب آن و تاریخچه آن در کشورمان و جهان و سپس به صورت اجمالی به بررسی چگونگی عملکرد آن می پردازیم.

    DSL یا Digital Subscriber Line (به معنی خط اشتراک دیجیتال)، یک شیوه موثر و در عین حال کم هزینه جهت اتصال به اینترنت است که از سرعت و کیفیت مطلوبی بر خوردار است. انواع مختلفی از DSL موجود است که امکان اتصال به اینترنت را با سرعتها و امکانات مختلفی به وجود می آورند. نوعی که عموما برای مصارف خانگی از آن استفاده می شود Asymmetric-DSL یا ADSL یا DSL نامتقارن می باشد که در بهترین شرایط، عملا امکان گرفتن اطلاعات با سرعتی معادل با 2Mbps و فرستادن اطلاعات با سرعتی حدود 256Kbps را مهیا می سارد.

    و اما آنچه که باعث شده ADSL به سرعت در همه جای جهان رشد کند (صرف نظر از بعضی کشورها از جمله میهن اسلامی خودمان) این است که:

    اولا: ADSL از همان زوج سیمهای تلفن معمولی استفاده می کند. یعنی نیاز به سیم کشی جدید از مرکز مخابرات یا ISP به خانه ها نیست و لذا از این جهت هیچ هزینه ای صرف نمی شود. (بر خلاف سیستمهای cable)

    ثانیا: در ADSL شما همواره به اینترنت متصل هستید و در عین حال می توانید از تلفن یا فاکس خود هم استفاده کنید، یعنی خط تلفن شما هیچ وقت به دلیل استفاده از اینترنت اشغال نمی شود.

    و ثالثا: تجهیزات سخت افزاری استفاده از DSL بسیار ارزان قیمت هستند. (بر خلاف سیستمهای ماهواره ای)

    همچنین امکان داشتن Static IP و برخی مسائل فنی دیگر نیز از مزایای DSL می باشند.

    مثل هر سیستمی DSL معایبی هم دارد. مهمترین و مساله ساز ترین مشکل DSL این است که کیفیت و سرعت انتقال داده بستگی به فاصله مشترک از مرکز تلفن دارد. یعنی اگر خانه شما در حوالی مرکز تلفن باشد با سرعت بیشتری به اینترنت متصل می شوید و بالعکس. این قضیه وقتی مساله ساز خواهد بود که فاصله شما از مرکز تلفن بیش از 5 کیلومتر باشد که در این صورت معمولا استفاده از DSL مقدور نخواهد بود. همچنین کیفیت پایین سیمهای تلفن و پوسیدگی احتمالی آنها نیز اثر نامطلوبی در ارتباط شما خواهد داشت.

    و اما آنچه که در کشور ما موجب شده که DSL با تمام مزایایش با تاخیر چندین ساله وارد شود و تازه از آن به عنوان روش جدید نام برده شود چیست؟

    به نظر من اولین مانع این است که تجهیزات DSL باید در مراکز تلفن داخل شهری نصب شود و در ایران هم مراکز تلفن در انحصار دولت است و تا کسی مثل پارس آنلاین ید طولی در بستن وبلاگها و سایتهای خبری و این جور کارها نداشته باشد، قاعدتا نمی تواند مجوز نصب این تجهیزات در مراکز تلفن را بگیرد.

    ولی چرا خود شرکت مخابرات این سرویس را ارائه نکرد؟

    به نظر من دو دلیل عمده داشت: دلیل اول که معرف حضور همه هست: عقب ماندگی و دیر جنبیدن و مقاوت در برابر چیزهای جدید در سیستمهای دولتی. ولی دلیل دوم (که نظر شخصی بنده است) قوی تر به نظر می رسد: در همه جای دنیا سرویس های DSL با هزینه ای حدود 20 دلار در ماه (و بیشتر) ارائه می شود. یعنی شما 20 هزار تومان می دهید، و 24 ساعته به یک اینترنت پر سرعت وصل هستید! ولی وقتی شرکت مخابرات می تواند به خاطر همین روزی 2 - 3 ساعتی که با سرعت پایین به اینترنت وصلید ماهی 30 - 40 هزار تومان قبض تلفن بفرستد در خانه تان، و رقیبی هم در کار نیست که بخواهد DSL ارائه کند... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! حالا قیمت کارت اینترنت و غیره بماند.

    فعلا باید بشینیم و ببینیم که پارس آنلاین عزیز به عنوان پیشتاز، می خواهد با چه قیمتی و چه کیفیتی DSL اش را بدهد دست مردم.

    DSL چگونه کار می کند ؟

    در علم مخابرات، به محیطی که داده ها از آن انتقال می یابند Media یا رسانه گفته می شود. زوج سیم، کابلهای کواکسیال (مثل کابل آنتن تلویزیون)، موجبر ها (لوله هایی فلزی با سطح مقطع مستطیل یا دایره شکل)، هوا و فیبرهای نوری مهمترین رسانه های مخابراتی هستند. برای هر رسانه پارامترهایی به نام فرکانس قطع بالا و پایین تعریف می شود. و منظور از آنها حداکثر و حداقل فرکانسی است که آن رسانه می تواند با کیفیت مطلوب از خود عبور دهد. به اختلاف این دو فرکانس پهنای باند یا Band Width می گویند. زوج سیم که در سیستم تلفن شهری استفاده می شود، ضعیفترین رسانه مخابراتی از این نظر می باشد و محدود عبور فرکانسی آن از صفر تا حدود 2 مگاهرتز می باشد. لکن در سیستمهای تلفن شهری (PSTN) فقط از 4 کیلو هرتز این محدود برای عبور صدا استفاده می شود و بقیه باند فرکانسی آزاد است، که موضوع ایده اولیه ساخت و استفاده از DSL می باشد.

    در سیستمهای Diap-Up از همان 4KHz پهنای باند صوتی جهت انتقال داده استفاده می شود و با استفاده از پیشرفته ترین روشهای مدولاسیون دیجیتال و فشرده سازی اطلاعات، می توان حداکثر 56 کیلو بیت اطلاعات را در یک ثانیه منتقل نمود. حال فرض کنید باند فرکانسی ما از 4KHz به 2MHz افزایش پیدا کند، یعنی تقریبا 500 برابر شود، واضح است که میزان انتقال داده را می توان به شدت افزایش داد. برای ADSL در عمل معمولا باند فرکانسی 30KHz تا 138KHz برای فرستادن اطلاعات و باند فرکانسی 138KHz تا 1.1Mhz برای گرفتن اطلاعات استفاده می شود. در این صورت با توجه به روشهای مدولاسیون مورد استفاده می توان به پهنای باند دیجیتالی معادل با 8Mbps دست یافت که معمولا برای بدست آوردن ضریب کیفیت سرویس دهی (QoS) بهتر، عملا سرعنی حدود 1.5 تا 2 مگابیت در ثانیه در اختیار کاربر قرار می گیرد.

    با توجه به اینکه باند فرکانسی 0 تا 4 کیلوهرتز که برای انتقال سیگنالهای صوتی تلفنی استفاده می شود در ADSL دست نخورده باقی مانده است، مشترک می تواند در عین اتصال به اینترنت تماسهای تلفنی خود را نیز بر قرار سازد. برای این کار یک سوکت که در واقع یک فیلتر پایین گدز (LPF) است روی هر پریز تلفن نصب می شود تا از ورود سیگنالهای فرکانس بالا به داخل دستگاه تلفن جلوگیری شود. (در صورت موجود بودن سیم کشی مجزا برای data می توان از یک Splitter مرکزی نیز استفاده کرد.) همچنین برای اتصال به اینترنت از طریق DSL به یک مودم DSL احتیاج دارید که نوع معمولی آن قیمتی حدود 20 دلار دارد.

    و اما ببینیم در مرکز تلفن چه اتفاقی می افتد: سوئیپچهایی که در مراکز مخابرات برای برقراری ارتباط تلفنی نصب شده اند، به هیچ عنوان توانایی عبور فرکانسهای بالای 4 کیلو هرتز را ندارند. لذا هر اتفاقی که قرار است بیفتد، باید قبل از ورود زوج سیم مشترک به سیستمهای مخابراتی تلفن شهری بیفتد. برای این کار دستگاههایی به نام DSLAM یا DSL Acsess Multiplexer در مرکز مخابرات کار گذاشته می شود. این دستگاه توسط فیلترهای فرکانسی، باند 4KHz اول هر زوج سیم را به سمت سوئیچهای مخابراتی می فرستد و بقیه پهنای باند را برای اتصال به اینترنت استفاده می کند. هر DSLAM پذیرای صدها زوج سیم از طرف مشترکین بوده و در نهایت از سوی دیگر با یک اتصال با پهنای باند خیلی زیاد به اینترنت متصل است و به این طریق تا وقتی که این پهنای باند اشباع نشود مشترکین می توانند با سرعت بالا و یکنواخت از اینترنت استفاده کنند و از آن لذت ببرند. به امید روزی که همه هم وطنانمان این لذت را تجربه کنند!


    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ